Innowacje w firmie

Innowacje w firmie

Innowacje w firmie

Niektóre firmy istnieją bez żadnych innowacji.

Mają ugruntowaną pozycję i nawet po kilkudziesięciu latach ich rozwój jest nadal silny.

Lista tych firm byłaby długa, a niektóre z nich należą do największych światowych marek.

Jednak lista znanych firm, które zniknęły pod falami zmian, innowacji i ewolucji byłaby o wiele dłuższa.

Ludzkość znajduje się w ciągle zmieniającym się świecie.

A dzisiejsze wstrząsy spowodowane częściowo innowacjami technologicznymi dają nam do myślenia.

Mimo że całkiem możliwe jest stworzenie firmy bez żadnej szczególnej nowej innowacji, wielu profesorów na całym świecie uczy swoich studentów, przyszłych menedżerów i liderów, o przewadze kreatywności i innowacji, aby odnaleźć się w obecnym systemie gospodarczym.

 

Wyróżnij się na tle konkurencji i umocnij swoją pozycję na rynku

 

Duże grupy i MŚP, prawie wszystkie firmy mają dziś dział zajmujący się innowacjami we wszystkich ich formach.

Tj. organizacyjnych, technologicznych czy handlowych.

Jest to rzeczywiście funkcja niezbędna dla ich przetrwania, z różnych powodów.

Niektóre organizacje uczyniły nawet innowacje lub ciągłe doskonalenie częścią swojego DNA.

Obecny kontekst gospodarczy wymaga ciągłej odnowy.

Tak,  aby móc utrzymać udział w rynku lub nawet go zdobyć, ze względu na dużą liczbę konkurentów w pobliżu.

Ale także aby poradzić sobie z pojawieniem się nowych produktów z krajów azjatyckich, które mają wyraźną przewagę pod względem kosztów pracy.

W tym kontekście innowacyjność jest sposobem na odróżnienie się od konkurentów.

Kolejnym zjawiskiem, które przyczynia się do chęci umieszczenia innowacji w centrum rynku, jest zmiana zachowań konsumentów.

Ponieważ stają się coraz bardziej wymagający i coraz mniej lojalni, szybko męczą się z produktami i nie wahają się ich szybko zmienić, jeśli nie ewoluują.

Cykle produkcyjne uległy więc przyspieszeniu i aby się wyróżnić, wiele firm musiało dostosować się do tego nowego sposobu konsumpcji.

I wiedzieć, jak regularnie oferować klientom nowe produkty.

Wreszcie, obecna era technologiczna stale rozwija się w szybkim tempie.

Aby utrzymać się w wyścigu, firmy muszą być czujne, aby nie przegapić kroku i nie zostać wyprzedzonym przez konkurencję.

Lub po prostu pozostać w zgodzie z oczekiwaniami swoich klientów i ich nowymi nawykami.

 

Innowacje w firmie – ciągłe doskonalenie

 

Nie mówiąc o kreatywności, wiele MŚP angażuje się również w podejście ciągłego doskonalenia, a głównie w innowacje organizacyjne.

Niekoniecznie jest to część ich bezpośredniej logiki, ale ustala się z czasem, wraz z wiekiem i rozwojem firmy.

Ta refleksja i wynikające z niej działania przynoszą im różne korzyści.

Poprzez przegląd metod działania, czy to w organizacji pracy, czy na przykład w procesach produkcyjnych, przedsiębiorstwa mogą zyskać nie tylko na jakości.

Ale także na produktywności, a tym samym na rentowności.

Ta forma innowacji ma zalety wizerunkowe, umożliwiając pozytywne oddziaływanie na klientów, dostawców i pracowników, gdzie może być sposobem na budowanie lojalności.

 

Innowacje w firmie – jak szukać pomysłów?

 

Kiedy mówimy o innowacji w biznesie, niekoniecznie chodzi o znalezienie rewolucyjnego pomysłu.

Takiego, który zmieni świat, ale raczej o taki, który może doprowadzić do poprawy i wzrostu.

Aby to zrobić, oprócz twórczego ducha, niezbędny jest monitoring.

Otwartość na otoczenie konkurencyjne, technologiczne, sektorowe, społeczno-kulturowe lub demograficzne jest ważna.

I może być źródłem nowych pomysłów, lub idei, które można przenieść do swojej działalności.

Chodzi więc przede wszystkim o to, aby pozostać otwartym.

Ponieważ pomysły te mogą pochodzić z lektury lub z wymiany z klientami, współpracownikami, partnerami lub środowiskiem zewnętrznym.

Krótko mówiąc, wszystkie formy słuchania są dobre do wykorzystania.

Następnym krokiem jest zbieranie pomysłów bez ich oceniania.

Kreatywność nie powinna być ograniczana lub po prostu zniechęcana.

Oczywiście nie wszystkie pomysły będą istotne lub możliwe do zrealizowania w firmie po ich dogłębnym przeanalizowaniu i poświęceniu im wystarczającej ilości czasu.

Jednak kilka z nich może się pojawić i pozwolić Ci na dokonanie zmian.

Na przykład, pomysł może pochodzić od pracowników, klientów, ale także od wszystkich interesariuszy.

W końcu trzeba po prostu umieć słuchać.

Wreszcie, jeśli firma nie ma wewnętrznej zdolności do przeprowadzenia takiej analizy, może zwrócić się do wyspecjalizowanej firmy audytorskiej.

Poza dokonaniem bilansu firmy, doradztwo to dostarczy rozwiązań i sposobów na poprawę sytuacji, a w razie potrzeby pomoże je wdrożyć.

W każdym razie, możesz poświęcić kilka minut na sporządzenie listy innowacji i praktyk, które zmieniły się w ciągu 20 lat.

Z pewnością zauważysz, że innowacje są wszędzie (skutery, rowery, carpooling, dostawa posiłków do domu), ale możesz nadal o tym myśleć.

Zastanów się, czy pewnych innowacji nie można przenieść do Twojego sektora.

Albo, czy nie można znaleźć sposobu, aby dać tę korzyść swoim klientom (sprawdzając jednocześnie, czy jest to dla nich interesujące).